18. august 2016

Matematik

Mindstemanden er nu startet i 3 klasse. I går, da vi kiggede i hans matematikbog sagde han:

"Phew mor, jeg synes godt nok matematikken er blevet meget sværere"

Prinsessepigen skyndte sig med det samme, at kommenterer det med et, det synes jeg ikke!
Det er rigtig nok for hun er heldigvis blevet gladere og gladere for matematik gennem årene. Det var nu ikke derfor hun kommenterede.... Næ, hendes ynglings beskæftigelse i øjeblikket er, at provokere i sin lillebror. 11 år er også teenager ik'?? Sig det så er overstået omkring 15 års alderen, ja!!!
Nå, men mindstemanden er egentlig glad for matematik og har også virket ret sikker i det, men nu er de begyndt med andre ting og det skal jo lige gi' mening i hovedet. Jeg håber ikke, at han lige pludselig bliver træt af/ked af matematikken og det bliver en kamp. Så det var også med den helt store ja-hat og meget over-positive stemme jeg snakkede med ham om, at det jo er spændende det er svært, at vi hjælper ham, at han bare skal spørge om hjælp hos hans lærer, at matematikken bruges til alt, at det kan være rigtig sjovt (og der løj jeg så lige mit barn op i ansigtet, for jeg er ikke fan af matematik og synes ikke det er sjovt men det skal han jo ikke vide, vel?!) og hvad jeg ellers lige kunne finde på af positive, glade gode råd m.m.

Begge vores børn er glade for skolen og det håber jeg så meget fortsætter. For tanken om de skulle være kede af det de næste mange år, er bare ikke rar.

Fandt billedet længere oppe for lang tid siden, havde glemt alt om det. Lego kan bruges til næsten alt, og lige pludselig ser brøkregning nemt og farverigt ud. Synes du ik'?!

14 kommentarer:

  1. Jeg håber også alle mine bliver glade for skolen, så det kan jeg godt forstå. Jeg har siddet mange aftener med de store drenge og lavet lektier. Med te og måske en lille aftenssnack, så blev det meste faktisk til nogle ret hyggelige stunder. Kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, indtil videre har begge vores lavet lektier uden vrøvl. Vi har en go' rutine med det:) Tror mindstemanden blev lidt overrasket over, at alt ikke er nemt!

      Slet
  2. Det har vist lange udsigter med de der teenagere! Min den mellemste ynder også at fyre kommentarer af som Prinsessepigens, men jeg er sådan lidt små-nazistisk i den retning og slår benhårdt ned på det ved at sige ting som "Nu var der jo ikke nogen, der ringede dig op, vel?!". Nej, der er virkelig ikke gået nogen pædagog tabt i mig, det er stensikkert!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha ha uh, det kunne jeg nu også finde på at sige og jeg har endda arbejdet med børn i 20 år. Den erfaring hjælper åbenbart ikke på hjemmefronten:o)

      Slet
  3. Sådan siger Donnaen også om sin matematik. Desværre for Donnaen er hun ved at nå et niveau, hvor forældrene ikke bare sådan lige kan hjælpe, men skal bruge laaang tid på at forsøge selv at fatte, hvad hun har gang i :-( Lad os krydse fingre for, at Mindstemanden dels kan finde ud af matematikken selv, dels kan få hjælp af sine forældre i lang tid endnu :-)

    Og mht de der LEGO-klodser så synes jeg, det ville have hjulpet gevaldigt på forståelsen, hvis man havde opereret med 8-dele hele vejen igennem. 8/8 = 1, 4/8 = 1/2 osv. Åh ja, brøker; det var dengang, hvor man skulle kunne svare på, om man helst ville have 1 hel lagkage eller 8/8 stykker. Svært spørgsmål, for 8 stykker lyder da af ret meget, ikk'? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. 8 stykker lyder af meget mere:) Vi kan godt mærke, at prinsessepigens matematikniveau er på derhen, hvor jeg ikke helt altid kan hjælpe. Noget af det hun sidder med, lærte jeg altså ikke i 5 klasse det er helt sikkert. Manden kan være med endnu men jeg tror vi når et punkt, hvor hun skal spørge nogle andre måske.

      Slet
  4. Min yngste klagede også sidste skoleår over matematik (4. klasse) og at det ikke var sjovt. Nu er han i 5. og de er begyndt på division og det er møg-svært. Så håber vi kan klare det ;-) ellers har vi storebror, der er en haj til matematik (også). Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih, I er heldige med en storebror der er en haj til matematik:o) Min ældste nevø er så vi spørge ham om hjælp, når vi ikke kan følge med længere.

      Slet
  5. Åh, men 3. klasse ER jo også et helt klassetrin over 2. klasse :-)
    Ligesom skøreliv.dk bliver jeg også ny-nazist-agtig overfor spydige kommentarer fra andre (læs: storesøster). Vi taler meget om at man skal øve for at lære - fuldstændig ligesom det der klaver- og guitarundervisning de går til. Og faktisk også med alt andet i livet. Jeg øver mig fx dagligt på ikke råwe af mig selv (og bande). Øver mig meget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, Liv ikke bande:o) Og ja 3 er da bare så meget sværere en 2 klasse:) Vi snakker også om det med, at man skal øve sig. Synes nu bare nogle gage, at ungerne virker til ikke at forstå det.....:o)

      Slet
  6. Har ikke set den med legoklodserne før - den er jo genial - og en skøn bemærkning fra den lille Einstein :-)
    Fordi jeg var matematisk student og Charlotte sproglig, kunne jeg hjælpe hende hele vejen op, for matematik så hun simpelthen aldrig nogen sinde lyset i! Så var der så meget andet, hun var god til, og sådan er det heldigvis for næsten alle :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er ikke matematisk men jeg kan så meget andet:o) Så manden hjælper og skulle han få problemer må vi indkalde nevøen til at hjælpe.

      Slet
  7. Jeg har altid været vild med matematik, kemi, fysik, biologi, geografi og musik. Så var der de der sproglige fag som hang mig ud af halsen, jeg fandt aldrig koden der knækkede forståelsen af andet end dansk (en lille bitte smule) - alle andre sprog er volapyk for mig, min tunge slår knuder, hjernen bliver rundtosset, også i dag som 57 årig, bliver jeg gerne til grin når jeg prøver, bare en sætning med 3 - 5 ord, så er det en blanding af tysk/engelsk og dansk :-)
    Jeg har altid været ærlig overfor mine børn mht. mine færdigheder, og har sagt det til lærerne. Jeg kunne jo godt blive student, heldigvis, gennemsnittet kan ikke leve op til de krav der stilles i dag, for de sproglige karakter var så lave, at de øvrige måtte være skyhøje bare for at ramme omkring middelmådig.
    Der er noget der hedder pre-teenager, hvor tidligt det begynder ved jeg ikke helt, ældstebarnebarnet er 8 år, og her taler forældrene om begrebet pre-teenager, og jeg må indrømme, teenagertegn holder ved til minimum 19 år :-)
    Jeg er vild med den måde det med ½ etc. tegnes på i dag, langt nemmere at forklarer, end dengang jeg sad med æbler, kartofler eller appelsiner, lidt ala Nana (børnetime fra 80 erne) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg husker Nana børnetime. Det var så sjovt:)

      Slet

Hvad du synes om det.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...