20. november 2016

Noget om noget med at være blond

Mindstemanden er næsten 2 år på billedet her fra 2009. Det fra vores sommerferie hos farmor og farfar i England. Hans hår er såååå blond - I dag 9 år gammel er han helt mørk håret. Hans øjne har nu altid været brune og hans øjenvipper sorte og meget lange. 
Prinsessepigen er lige fyldt 2 år på det her billede fra 2007. Hun spiser en af de daglige is faren gav hende, hvergang de besøgt mig på hospitalet. Hendes hår har altid været blond. Det bliver langsomt lidt mere mørkeblond men det er stadig blond. Hendes øjne er blå, lyseblå og sommetider grå.

Hvad bestemmer vores hårfarve og øjenfarve? Eller jeg ved godt det er vores gener - morens og farens men hvordan fordeles de? For manden min er mørkhåret med brune øjne. Jeg er blond med blå øjne. Manden har indiske gener i sig. Jeg har så vidt jeg ved kun skandinaviske gener i mig. Så hvorfor fik vi en blond blåøjet pige og en mørkhåret brunøjet dreng? Eller som jeg skrev længere oppe, var mindstemanden blond fra ca 1 års alderen til ca. 5 års alderen. Han blev dog født med brunt hår.
Jeg synes det er ret interessant, hvem vi ligner, hvilke farve vi får og sådan. Og så faldt jeg altså lige over de her billeder.
Her på billedet kan forskellen rigtig ses. En mørk og en lys. Mindstemanden ligner også sin far som snydt ud af næsen nu. Deres øjne er identiske. 

10 kommentarer:

  1. Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men jeg synes det er lidt underligt, at man kan være blond til man er 5 - 12 eller 30 år (min far blev først mørkhåret da han var næsten 30).

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor skægt din far var blond helt indtil han var næsten 30 år:o)

      Slet
  2. Fantastisk!! Herhjemme har vi også mange forskellige farver; det er godt, at vi ikke er ens hele bundtet. Det ville godt nok være kedeligt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med alle de forskellige farver:) Det sker engang imellem man ser sådan en familie, hvor mor, far og børn ligner hinanden allesammen helt vildt.

      Slet
  3. Mine to kusiner er som søskende så langt fra hinanden som dine unger. En mørk og en lys. Mange tror slet ikke de er søstre. Kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt mærkeligt, hvor forskellige søskende kan se ud:)

      Slet
  4. Mine tre trunter er nærmest kopier. De to af dem jo uanset hvad fordi de er enæggede twinser men også Storemusen kan ikke løbe fra hun ligner sine søskende - eller omvendt. Det er hyggeligt sys jeg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes altså også det er hyggeligt, når det er helt tydeligt at man er søskende:o) Min barndomsveninde og hendes søster ligner hinanden som snydt ud af næsen:)

      Slet
  5. Hvordan det lige fordeles, og hvornår det skifter har jeg ikke helt den korrekte løsning på. Men der var noget i biologi bogen fra gymnasietiden, der forklarede det, der var gang i sansynlighedsregningen :-)
    Otto´s øjne er brune, håret er "leverpostej - blond" Svigersønnen har brune øjne, mørkt hår og ja, en af dem der bliver mørkbrun bare solen kigger frem. Yngstedatteren er lysblond, og har blå øjne, i øjeblikket tyder det på Frida følger hende, men ved godt øjenfarve kan ændre sig endnu. Men det tyder på hendes øjne er blå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lyder til Otto har sin fars gener og Fridas sin mors. Altså lige ang udseendet:o)

      Slet

Hvad du synes om det.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...