23. november 2016

Når børn hjælper til

Teddy og doggy lagt til rette af mindstemanden i morges, da han redte sin seng.

Vores børn reder selv deres seng om morgenen inden de skal i  skole. Mindstemanden gør det som regel glædeligt. Prinsesepigen not so much! Hun får det gjort men der kan for det meste høres dybe suk i processen. I morges havde vi 10 minutter længere end vi plejer, da ungerne skulle med bussen i skole. Manden tog bilen i dag, da han skal en tur forbi forhandleren. Noget med en antenne der ikke sådan lige er til at skrue af. Ret usmart, da bilen skal i vaskehal - den trænger! Nå, det var vist et side-hop!

Tilbage til vores pænt hjælpsomme børn. Altså de laver ikke vildt meget men de går ud med skraldespand, rydder af bordet og sætter deres ting i opvaskeren. De ligger deres nattøj væk om morgenen, pakker selv deres tasker  og reder deres seng. Mindstemanden gør det uden det store brok for det meste - the tween aka prinsessepigen gør det også omend med lidt sukken som lyd! Bare så vi andre er helt med på det ikke er ynglings beskæftigelsen.

Jeg er glad for deres hjælp - manden er glad for deres hjælp og forhåbentlig fører det til, at de bliver bare lidt selvstændige eller noget som unge/voksne.

Hjælper dine børn til derhjemme?

20 kommentarer:

  1. Neeeej. Bare nej. Ældste Pode stiller service i opvaskemaskinen og går ned med skrald. Jeg reder stadig deres senge, for 'så bliver de bedst' hævder de. Suk. Måske jeg skal oppe mig lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha jamen de der unger ved lige, hvordan de skal charmere os forældre:o)

      Slet
  2. Når de bliver bedt om det,men selvfølgelig ikke uden protester(tænker også vi her er aldersinddelt ifht hvilke protester,suk eller hvorfor er det altid mig svaret bliver)
    Mindstemand vil gerne hjælpe(så det nyder jeg,belært af tiden ved jeg den iver stopper på et tidspunkt;0)
    Men jeg forsøger at forklare dem, det at vi hjælper hinanden er en del af det at være familie.Så alle og ikke kun de få har mulighed for at hygge og have det sjovt:0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg prøver også, at forklare det er smart vi hjælper hinanden men taler nu sommetider for døve ører der:)

      Slet
  3. Ja for pokker. Da jeg var alene med dem, var de nødt til at give en hånd med.
    Lige nu skal de selv rede seng, pakke taske, finde tøj, smøre madpakke, hjælpe til med at bære ind og ud af bordet og tømme opvasker (hvis den har kørt mens vi er på arbejde/skole). De skal selv tage i skole to dage om ugen og selv sørge for at huske ting og aftaler - det hjælpes vi dog om ;-) kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, dine drenge bliver der rift om og den kvinde der ender op med dem er heldige - meget heldige:o)

      Slet
  4. Kan de mon lærer min kæreste det med sengeredning? Har kendt ham i 6 år og det er sket to gange.. fordi der kom gæster :p Jeg redder altid hans når jeg forlader lejligheden senere end ham.

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha tænker løbet med senge-redning er kørt efter 6 år:o)

      Slet
  5. Det er da heller ikke sjovt at lave noget - ikke før man får sit eget hjem, og så skal man jo helst lige have lært, hvordan man gør :-)
    Vi reder slet ikke seng, når ingen skal se vores soveværelse - dynerne bliver bare slået til side om morgenen, så sengen bliver kølet af og husstøvmiderne har trangere formeringsvilkår :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha:) heller ingen grund til at rede senge når ingen alligevel ser det:o)

      Slet
  6. Jeg tror jeg undlader at tale om hvad mine børn gjorde, for måske er det blevet lidt mere positivt i tidens glemsel ;-) Hos os reder vi heller ikke senge af samme grund som Ellen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror såmænd heller sengene her ville blive redt, hvis ikke det lige var fordi vores hus er lille bitte og alle døre åbner ind i stuen. Ungerne synes nu det er ok med en pæn seng når de har kammerat med hjem. Og det er ret tit:)

      Slet
  7. Det er så lang tid siden, jeg kan ikke huske hvilke og hvornår diverse opgaver blev tildelt mine børn.
    Otto har allerede fået opgaven at tage af bordet, og hjælpe til med at rydde op, når alle kasser med legetøj er taget frem, placere skoene i skostativet, huske gæsterne på de skal tage skoene af (hihi). Nu er det sjovt at hjælpe, dog skal den voksne være vaks til at få kasserne med legetøjet væk, når den er fyldt op ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke sødt lille Otto hjælper til:o)

      Slet
  8. Donnaen hjælper skam. Med at lave mad med glæde. Med at støvsuge under højlydt stønnen ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha:) ja, jeg tænker prinsessepigens højlydte stønnen ikke stopper før hun flytter hjemmefra:)

      Slet
  9. Det lyder helt fantastisk med børn der hjælper. Selv har jeg desværre været den mor, der helst laver det hele selv, da det er nemmere. Set i bakspejlet, var det helt forkert. Ikke kun for min egen skyld (som nu må sejle min egen sø) men også for børnenes, som blev snydt for den glæde at glæde os, den gang de faktisk gad...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også det er svært, at 'give slip' sommetider og tager mig selv i at gøre det hele:)

      Slet
  10. Mine piger tager deres egen tallerken af bordet, og hjælper ind i mellem med borddækning og lidt mad- men ikke meget. sengeredning styrer de selv efter lyst- så det varierer meget- deres tøj bliver leveret på deres værelse i en bunke- om det så lander i skab eller på gulvet varierer efter deres temperament. I entreen stiller de sko og jakker og tasker væk- og efter en indsats på et par dage gør de det konsekvent og flot. Legetøjet forsvinder fra stuen efter opfordring- og når der er venner på besøg husker vi sammen på at de skal hjælpe med at rydde op inden de skal hjem.. lørdag( eller hver anden lørdag ) står den på fælles rengøring- man vælger selv en aktivitet.. ca i en time.. og pengene vi sparer til rengøringshjælp går til en disneytur til paris til næste efterårsferie.. De skal selv tage madkasser ud af tasken og tømme evt mad ind i køleskabet som kan bruges dagen efter.. om det lykkes eller ej er jeg i tvivl om- da det er mandens tjans og jeg ikke har behov for at bekymre mig om planen virker der ;-) den ene pige har langt større talent for oprydning end den anden- men de synes det er sjovt at støvsuge- i halve timer af gangen.. så alt med måde- og bare det at lære at vride en karklud tror jeg er givtigt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine piger lyder som hjælpsomme piger:) Helt enig i alt med måde:)

      Slet

Hvad du synes om det.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...